Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

 

 

Az Airbus A380 kétszintes, négyhajtóműves, szélestörzsű utasszállító repülőgép, az európai Airbus vállalat terméke. Az A380 jelenleg a legnagyobb repülőgép a maga nemében. Első felszállását 2005. április 27-én hajtotta végre a franciaországi Toulouseból, első menetrend szerinti útját 2007. október 25-én teljesítette Szingapúr és Sydney között a Singapore Airlines színeiben. Feljlesztése alatt az Airbus A3XX nevet viselte, méretei miatt pedig hamar ráragadt a „Superjumbo” becenév.

A repülőgép magyar repülőtéren még nem szállt le, de hazánk légterében rendszeresen megfordul. (nem árt az eget nézni, néha néha)

Az Airbus a 1990-es évek elején kezdett egy minden addiginál nagyobb, több mint ötszáz férőhelyes gép tervezésébe. Az európai nagyvállalat vezetői a Boeing 747 Jumbo ellenfelének majd örökösének szánták az óriást. A tervezés 1994 nyarán kezdődött A3XX néven. Amikor 2005. április 27-én felemelkedett az első gép, majd 4 órányi tesztrepülés után sikeresen földet ért, a manővert több, mint 70 000 ember figyelte. A típus légialkalmassági bizonyítványát 2006. december 12-én kapta meg (egyszerre az amerikai FAA-tól és az európai EASA-tól). Első példányának átadása az első üzemeltető, a Singapore Airlines részére 2007. október 15-én történt. Az első menetrend szerinti repülésre (SzingapúrSydney, SQ380 járatszámmal) 2007. október 25-én került sor. A jegyeket a Singapore Airlines, az eBay aukciós portálon értékesítette. A jegyek kikiáltási ára a turista osztályra 3,80$, elsőosztályra 380$ volt. A jegybevételből befolyt 1,25 millió $-t jótékonysági célokra ajánlották fel. A belső térelrendezés különlegessége, hogy a Singapore Airlines gépén a luxusosztályon 12 kétszemélyes hálószoba áll az utasok rendelkezésére.

 

 

szállodaként is funkcionáló utasszállító repülőgép

Utazósebesség 903 km/h

 

magasság: 24.1 m

utasok száma: 656 fő három osztályon
840 fő egy osztályon

hossz: 79,4 m

 

Max. repülési sebesség (km/h) 955

 

Az Airbus A380 a világ első olyan repülőgépe, mely négy emelettel rendelkezik. Ebből a négy emeletből a felső kettő szolgál arra, hogy az utasok minél nagyobb kényelemben érjék el úticéljukat. Az A380 főfedélzete a világ legszélesebb fedélzete lesz, ugyanis nem kevesebb mint 49 százalékkal több hely, és 35 százalékkal több ülőhely lesz majd itt, mint a Boeing 747-400 főfedélzetén. Az Airbus A380 egyébként nem lesz sokkal hosszabb, vagy szélesebb a jelenlegi óriásrepülőknél, viszont sokkal magasabb lesz azoknál. Még a legtöbb ülőhellyel felszerelt változat esetében is számos alvókabin, pihenőszoba, üzleti központ és gyermekmegőrző lesz majd a repüőgépen, melyek szintjei között mozgólépcsők és liftek állnak majd az utasok rendelkezésére.

 

A380 Reveal 1.jpg
Az első teljesen elkészült Airbus A380 Toulouse-ban
Műszaki adatok
Funkció Utasszállító repülőgép
Gyártó Airbus
Kapacitás 481 – 656 fő 3 osztályon, vagy
608 – 853 fő egy osztályon,
66,4 tonna áruval 38 LD3 konténerben vagy 13 palettán, vagy
152,4 tonna áru
Személyzet 2 pilóta
Első felszállás 2005. április 24.
Szolgálatba állítás 2007. október 25. (Singapore-Sydney)
Gyártási darabszám 35 darab 2009. júliusig
Ára 317.2 - 337.5 millió USD
Méretek
Hossz 67,90 – 79,40 m
Fesztáv 79,80 m
Magasság 24,10 m
Szárnyfelület 845 m²
Szárnynyilazás 33,5°
Tömegadatok
Szerkezeti tömeg 248 570 – 286 000 kg
Tüzelőanyag mennyisége 310 000 l
Maximális felszállótömeg 560 000 – 590 000 kg
Hajtómű
Hajtómű 4 db Rolls-Royce Trent 900 vagy
Engine Alliance GP7200 kétáramú gázturbinás sugárhajtómű
Tolóerő 4* 340 kN
Repülési jellemzők
Maximális sebesség 0,89 Mach
Utazósebesség 903 km/h (0,85 Mach)
Hatótávolság 10 410 – 16 200 km
Legnagyobb repülési magasság