Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szívesen jelentette volna a krónikás, hogy a Lufthansa német légitársaság negyven évvel ezelőtt Magyarországra, Ferihegyre indította első járatát az akkor "keleti blokként" emlegetett országok közül, ám nem teheti. Kiderült: Prága éppen egy esztendővel megelőzte az akkoriban valamennyi "tömbországnál" nyitottabb Budapestet, ahol az első LH-járat 1967. augusztus 26-án landolt. (Tudósításunk képeit Kulcsár-Szabó Gergely készítette.)

 

 

 

Az nem tudható, milyen sikere volt Prágában az akkor még nyugatnémetként emlegetett légitársaságnak, az viszont igen, hogy nálunk példás sikertörténet kerekedett a Lufthansa magyarországi jelenlétéből a múlt négy évtizedben – derült ki azon a sajtóeseményen, amelyet ma délben az ünnepelt tiszteletére rendeztek a házigazdáka Ferihegy 2B terminálon. 1967. augusztus 26-án Közép-Kelet-Európa talán legkisebb repülőterén, a ma Ferihegy 1 terminálként ismert légi kikötő betonjára szállt le az LH Boeing 727-030 típusú, D-ABIG jelzésű utasszállítója (keresztnevén a Kiel – Schleswig-Holstein tartomány fővárosa), fedélzetén tucatnyi utassal az első, nyolcvanöttel a turistaosztályon. (A kép forrása: LH-archívum.)

A Lufthansa akkor hetente kétszer jött Budapestre, és az első évben már 9000 utast szállított

 Tamur Goudarzi-Pour

Tamur Goudarzi-Pour
oda-vissza a két ország között, tavaly viszont 600 ezret, és az idei első félévben az utasforgalom már meghaladta 300 ezret. Ma heti 108 járatot működtet Budapest és németországi átszálló repülőterei között, ahonnan 78 ország 192 célállomására lehet tovább repülni – mondta el a többi között Tamur Goudarzi-Pour, a Lufthansa közép-kelet-európai regionális igazgatója, hozzátéve: a Lufthansa, mint klasszikus légitársaság 20 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, és 40 éve piacvezető Magyarországon a nemzetközi légitársaságok között. A nálunk mintegy 700 alkalmazottat foglalkoztató Lufthansa konszernt négy tagvállalat képviseli: Lufthansa Passage Airline, Lufthansa Systems, Lufthansa Cargo, Lufthansa Technik. A nagy múltú, rangos cégcsoport folytatja beruházásait Magyarországon. (Lásd alább "Lufthansa-krónika: 40 éve Magyarországon" című összefoglalót!)

A Lufthansa térségi igazgatójának a gondolataihoz kapcsolódott a házigazda Budapest Airport vezérigazgató-helyettese, egyben üzletfejlesztési igazgatója, Dimitrios Gatsonis, amikor bejelentette, hogy a BA által üzemeltetett Ferihegyi repülőtér-komplexumról ötvennél több

 Dimitrios Gatsonis

Dimitrios Gatsonis
légitársaság száznál több nemzetközi járatot üzemeltet. A forgalom dinamikusan növekszik, ezért a következő években mintegy 260 millió euró értékben bővtik a 2. terminált, új cargo-bázist hoznak létre, szélesítik a szolgáltatások körét, ezzel is kényelmesebbé, vonzóbbá teszik Ferihegyet az utasok számára. A Budapest Airport arra törekszik, hogy tíz éven belül ez legyen Közép-Európa legsikeresebb repülőtere.

Visszatérve a Lufthansára: a légitársaság további járatok indítását is tervezi. Pár héten belül már közvetlen járat köti össze a romániai Nagyszebent a bajor fővárossal, Münchennel. Mielőtt fölszeletelték volna a 40. évfordulóra sütött marcipántortát, Tamur Goudarzi-Pour bejelentette: a jubileumot egy akcióval is emlékezetessé szeretné tenni a társaság. Ezen a hétvégén, augusztus 24– 26. között mindössze 40 euróért lehet jegyet foglalni az LH 40, európai célállomására. (Természetesen ebben az árban nincsenek benne a repülőjegyekre rakódó, a légitársaságoktól független, egyéb, járulékos költségek.)

 

 A Lufthansa Airbus A321-100 típusú gépe, a „D-AIRX“, repülősnyelven: „Romeo X-Ray“## a ferihegyi betonon.

A Lufthansa Airbus A321-100 típusú gépe, a „D-AIRX“, repülősnyelven: „Romeo X-Ray“
a ferihegyi betonon.

Az ünnepi sajtótájékoztató végén landolt Ferihegyen a Lufthansa Airbus A321-100 típusú gépe, a „D-AIRX“, azaz repülősnyelven: „Romeo X-Ray“, amelyet az eredetileg 1926-ban alapított légitársaság háború utáni újjáalapításának 50. évfordulójára (2005-ben) festettek át az egykori LH-masinák mintájára. A személyzet, a pilóták és a stewardessek is a ma különösen elegánsnak tetsző, ám korabeli ruhákban idézik föl az ötvenes-hatvanas évek hangulatát. A Lufthansa fedélzeti divatjáról annyit tudni illik, hogy miközben az egyenruhák megjelenítik az időtlen eleganciát, aközben a légitársaság hagyományos értékeit, a megbízhatóságot, a tisztességet, az utasok és a munkatársak iránti tiszteletet is közvetítik. (Lásd alább az erről szóló írást!)


Lufthansa-egyenruha, mint a vállalati arculat közvetítője

A Lufthansa fedélzeti divatja mindig is az érdeklődés középpontjában állt. Más üzletágak vállalataival
ellentétben ugyanis az uniformis gyakorolja a legnagyobb hatást a légitársaságról kialakult általános képre. Az alkalmazottak jellegzetes munkaruhájukban látványosan közvetítik a cég imidzsét. A Lufthansánál az egyenruha mindig is a corporate design és a vállalati azonosság vizuális kifejezésének szerves részét képezte. (A kép forrása: LH-archívum.)



Az ezüstszínű dinner jacket-et 1967-ben tervezték körülbelül 140 munkatárs, köztük első osztályon dolgozó stewardessek számára. A cél az volt, hogy új impulzussal gazdagítsák az egyéni utaskiszolgálást.

Az összes tengerentúli Lufthansa-járaton lecserélték a fedélzeti személyzet férfi tagjainak egyenruháját. A sötétkék uniformis helyett elegáns dinner jacket-et kaptak, melyet a divattervező Erwin Klebbe közreműködésével alkottak meg.

Az új, széles testű repülőgépek által fémjelzett korszak kezdetén, 1970. április 1-jén a Lufthansa-stewardessek is új, modern külsőt kaptak. Az új uniformis, a kor változó igényeinek megfelelően, kevésbé volt merev és puritán az előzőekhez képest. A szoknyát és a blúzt felváltotta az egyenes fazonú, hátul cipzáras ruha. Az együttes, mely mindenek felett színvilágával hatott, a fiatal berlini divattervező, Werner Machnik kreációja volt. Az ún. „Berlin Chic” alapruhatár a Lufthansa két fő meghatározó színét, a ragyogó sárgát és az élénk meleg kéket használta.

A fedélzeti kiszolgáláshoz első alkalommal terveztek egy praktikus kötényt, mely kék vagy sárga színeivel csinosan keretezi az egyenruhát. Az új fedélzeti divat innentől kezdve öt évre meghatározta a Lufthansa arculatát.

1974-ben a Lufthansa földi személyzete is új, egységes uniformist kapott. A kollekció részeként a szoknya mellett első alkalommal jelent meg az elegáns nadrág is, blúzzal vagy pulóverrel kombinálva, amelyet először a földi személyzet viselhetett. A sportos, elegáns egyenruha a fedélzeten csak négy évvel később jelent meg.

1978/79 fordulóján a szoknya alternatívájaként a stewardessek számára engedélyezték a nadrágkosztüm viseletét, amely nagyon divatosnak számított akkoriban. Egy nadrág, két szoknya, egy trencskó – övvel vagy öv nélkül – fehér-sárga, fehér-kék, és egyszínű blúzok, valamint a különböző kiegészítők tették lehetővé, hogy a gépek személyzete egyedi öltözéket viselhessen. A bielefeldi Jobis vállalatnál készült új alapkollekció összesen 33 darabból állt.

A stewardessek alapfelszereléséhez szükséges anyagmennyiség óriási volt: 33 000 méter sötétkék szövetből varrtak dzsekiket, szoknyákat, nadrágokat és kabátokat. A service-ruhákhoz további 9000, a blúzokhoz még 45 000 méter anyagot használtak fel. Ha a 3000 méternyi sálat is hozzászámoljuk, a felhasznált anyagmennyiség közel 90 kilométer.

1986-ban volt először egységes egyenruhája mind a 15 000 földi és légi alkalmazottnak. Az öltözékeket ésszerű és letisztult stílus jellemezte. A divatos, ámde rövid életű részletekről tudatosan mondtak le. A maga homogenitásában az egyenruhát még inkább jelzésértékűnek szánták, amely az alkalmazottak Lufthansához való tartozását és összetartozását hivatott erősíteni. Az új Lufthansa-kollekció tervezője a nemzetközileg ismert divatkreátor, a pforzheimi College of Design professzora, Jürgen Weiss volt.

A pilótafülkében dolgozó nőket azonban a divat tekintetében hosszú ideig figyelmen kívül hagyták. Abban az időben a kevés női pilótának (ma minden huszadik LH-pilóta nő!) be kellett érnie a férfiak átalakított uniformisával. Csak 1991-ben tervezték újra, tették modernebbé és nőiesebbé a pilótafülkében dolgozó nők egyenruháját.

1999-ben, a kor igényeinek megfelelően, a ruhákat még egyszer felülvizsgálták praktikusságuk, minőségük, időtállóságuk tekintetében majd a kollekció átdolgozása mellett döntöttek.

Az új kollekció kapcsán versenyt hirdettek meg. A női kollekcióra a német Strenesse, a férfikollekcióra az Etzkorn vállalat által benyújtott design tervek voltak a legmeggyőzőbbek. A három éves fejlesztési fázis után az új kollekció 2002-ben készült el a Lufthansa 25 ezer alkalmazottja számára. A kollekciót előzetes tesztelésnek vetették alá. Kétszáz, más-más területen dolgozó alkalmazott viselte a különböző méretű ruhákból álló mintakollekciót a hat hónapos próbaidőszak alatt. A ruhákat tesztelők jelzései alapján a még kényelmesebbé tették. Körülbelül 600 000 méternyi, speciálisan a Lufthansa számára kifejlesztett kék szövetből készült el végül 490 000 egyforma egyenruha: szoknyák, nadrágok, blézerek, mellények stb.

A klasszikus stílust jelző sötétkéket ötvözték a Lufthansa vállalati színeinek sárgájával, ezüst-szürkéjével és fehérrel. Az új design megtartotta a klasszikus Lufthansa-kiegészítőket is, így például a „pillbox” női kalapokat. Újdonság a női kollekcióban a gombos ruha, az átkötős szoknya és a korábbinál sokkal nőiesebb vonalvezetésű blézer.

A hatvanas és hetvenes évek szemtelen színösszeállításával és a miniszoknyákkal ellentétben, a mai uniformist a divathullámok helyett inkább a klasszikus, időtlen elegancia jellemzi. Az eredmény önmagáért beszél, hiszen a Lufthansa hagyományos értékeit közvetítik az egyenruhák: a megbízhatóságot, a tisztességet, az utasok és a munkatársak iránti tiszteletet.


Lufthansa-krónika: 40 éve Magyarországon
1967: Budapest bekerül a Lufthansa célállomásai közé heti két járattal.
1968: 9000 fős utasforgalmat bonyolít a Lufthansa Boeing 727-es típusú repülőgépekkel.
1969: a Lufthansa megnyitja budapesti irodáját a Ferenciek terén (korábbi nevén: Felszabadulás téren).
1971: a heti járatszám kettőről ötre emelkedik. Három járat indul Frankfurtból, kettő Düsseldorfból és egy Münchenből.
1973: már heti hat járat közlekedik Magyarország és Németország között. Leszáll az első Boeing 737-es repülőgép.
1974: hetente hét járat közlekedik a németországi célállomások között.
1975: nyolcra emelkedik a heti járatszám.
1976: már heti 10 járatot üzemeltetnek a Frankfurt, Düsseldorf és München célállomásokra.
1977: a heti járatszám eléri a tizenkettőt.
1983: 10 000 utas választja a Lufthansát.
1984: 11 500 fő utazik Lufthansával.
1985: először landol a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtéren a Lufthansa Boeing 747-es repülőgépe. Már heti 14 járat közlekedik Németország és Magyarország között.
1986: a pesti Váci utcába költözik a Lufthansa budapesti irodája. Ebben az évben 97 000 utas választja a Lufthansát.
1989: megnyitják a Ferihegy 2A terminált. Saját repülőjegy-kiadási joggal rendelkezik a Lufthansa.
1995: a Lufthansa tagvállalatai kiválnak a Csoportból. A Lufthansa Cargo és a Lufthansa Systems önálló vállalatként működik tovább Budapesten.
1997: Budapest a Lufthansa közép-kelet európai régió központjává alakul Günther Ott vezetésével. A
régióhoz a következő országok tartoznak: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország,
Horvátország, Jugoszlávia, Lengyelország, Magyarország, Macedónia, Moldávia, Románia, Szlovákia és
Szlovénia, Ukrajna, Lettország, Litvánia és Észtország (utóbbi 4 ország 2001-ben került át más régiókhoz).
1998: elkészül aLufthansa-honlap.
2001: A Lufthansa Technik Budapest megkezdi működését Magyarországon. 550 000 utas választja a Lufthansát. A légitársaság honlapja magyarul is olvasható az interneten, ahol az utasok jegyrendeléseket is bonyolíthatnak.
2002: a Lufthansa heti járatainak száma 89-re emelkedik. A nyári menetrenddel napi hat járat közlekedik Münchenbe. A 2002 óta működő Germanwings diszkont-légitársaságban részesedést szerez a Lufthansa.
2003: a magyarországi utasforgalom nettó árbevétele először haladja meg a 10 milliárd forintot. A
harmincezredik magyarországi törzsutas is belép a Lufthansa Miles&More programjába. Elindul
Magyarországon is a kis- és középvállalatok számára előnyöket kínáló program, a „Partner Plus Benefit” (mai nevén Star Alliance Company Plus).
2004: napi ötre emeli a Lufthansa a Budapest–Majna-Frankfurt járatok számát.
Az év végére eléri a negyvenezret a magyarországi törzsutasok száma.
2005. október 15-től: napi két járattal köti össze a Lufthansa Budapestet és Hamburgot, ezáltal már a
negyedik direkt célállomást nyitja meg Budapestről. Megnyitják a regionális telefonos call centert a csehországi Brnoban a jobb ügyfélkiszolgálás végett.
2006. október: az MKB Bank és a Lufthansa két új co-branded (társmárka) hitelkártyával, a Miles & More MKB MasterCard Standard és a Miles & More MKB MasterCard Gold kártyával lép piacra. Az új hitelkártya program lényege, hogy a nemzetközi légitársaság pontgyűjtő törzsutas programját ötvözi a banki hitelkártya -szolgáltatások előnyeivel, és bárki számára hozzáférhető.
2006. december: újabb szolgáltatással bővül a Lufthansa kínálata. Az utasok már nem csak a repülőjáratot választhatják ki és vásárolhatnak jegyet egy otthoni vagy munkahelyi számítógép segítségével, hanem mostantól a poggyász- és jegykezelés is gyorsabbá válhat, amennyiben az elektronikus beszállókártyájukat előre kinyomtatják. Egy irodába költözik Budapesten is a Lufthansa és a Swiss.
2007. január 8-án: kezdi meg munkáját Budapesten Tamur Goudarzi-Pour, a Lufthansa újonnan kinevezett közép-kelet-európai regionális vezetője. Regionális igazgatóként a térség 14 országának piacát irányítja.
2007. február: a Lufthansa kizárólagos próbarepülések keretében teszteli a legújabb és egyik legnagyobb repülőgépet, az Airbus A380-at. A német légitársaság tesztjárata Frankfurtból indul New Yorkba, Hongkongba, Washingtonba és Münchenbe.
2007. március: sikeresen befejeződik az Airbus A380-as tesztelése. Március végén első alkalommal landol az óriásgép az Amerikai Egyesült Államok területén. A Lufthansa összesen tizenöt új, széles törzsű Airbus A380-ast rendel, amelyeket 2009 nyarán állítanak majd menetrendszerinti szolgálatba. Beindul a negyedik napi Budapest–Düsseldorf járat.
2007. április 14-től: heti rendszerességgel indulnak a Lufthansa gépei a sármelléki Fly Balaton reptérről Hamburgba és Düsseldorfba. A Canadair Regional Jet sugárhajtású repülőgépek szombatonként közlekednek Fly Balaton–Hamburg és Fly Balaton–Düsseldorf útvonalon, oda-vissza.