Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Malév, (IATA kódja MA, ICAO kódja MAH, hívójele Malev) közép-európai légi fuvarozó, a Magyar Köztársaság nemzeti légitársasága, amely 30 repülőgépével a világ 76 városába szállítja az utasokat (a Malév betűszó, a Magyar giközlekedési Vállalat cégnévből ered).

Igazgatósága Budapesten van, bázisrepülőtere a Ferihegy nemzetközi repülőtér.

A Malév 2007. április 1-jétől a oneworld légiszövetség tagja lett.

 Sky Club Business Osztályunk most még könnyebben elérhető!

A második világháború pusztítása a magyarországi közforgalmi repülés és az akkori légitársaságok: az Aero Rt., a Magyar Aeroforgalmi Rt. (Maefort) és a Magyar Légiforgalmi Rt. (Malert) végét is jelentette. A háború után egy évvel, 1946. március 29-én megalakult a Malév elődje, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) és még ugyanazon év augusztus 4-e és 21-e között megérkezett a légitársasághoz az első öt, egyenként 21 személyes Liszunov Li–2-es utasszállító repülőgép Romániából és később egy háromszemélyes Polikarpov Po–2-es taxi-repülőgép. A polgári repülőtér a világháború előtt és rövid ideig utána Budaörsön volt.

A Maszovlet első járatai belföldiek voltak. 1946-ban nyitották meg a Budaörs és Debrecen, Szombathely, Győr valamint Szeged közötti járatokat. Ebben az évben a Maszovlet repülőgépei 292 órát töltöttek a levegőben, és összesen 1864 utast és 17 tonna rakományt szállítottak. A következő években Miskolcot, Pécset, Békéscsabát, Kaposvárt, Zalaegerszeget és Nagykanizsát is hozzácsatolták a társaság hálózatához. Az első külföldi járat 1947-ben indult Bukarestbe és létrejött az első külföldi menetrendszerű járat is Prágába. A társaság tervei között szerepelt egy Varsóba, Bukarestbe és Belgrádba irányuló állandó járat létrehozása, de ez gazdasági okok miatt nem jött létre. 1954. november 25-én egy államközi szerződést írtak alá Moszkvában, mely szerint a magyar kormány megvásárolja a Szovjetunió részesedését a Maszovletben. Másnap megalapult a Maszovlet jogutódja, a Malév.

 
Il–18-as a repülőskanzenben, Ferihegyen

A légitársaság átalakulása után főleg belföldi járatokat üzemeltettek, de 1956-ban megnyitották az első járatot az akkori „nyugat” felé. Június 5-én leszállt az első menetrend szerinti gép Bécsben. Még ebben a hónapban megérkezett az újonnan megnyitott Ferihegyi repülőtérre az első nyugat-európai repülőgép, a holland KLM színeiben, az AmszterdamBudapestKairó járat keretén belül. Az 1956-os forradalom leverése után a szovjetek minden repülést betiltottak. Csak 1957 januárjában indult meg újra a forgalom a BudapestMiskolcDebrecen járattal. Ebben az évben Zalaegerszeg is bekapcsolódott a légiforgalomba. 1958-tól rövid ideig, Budapestről Siófokra is lehetett repülni. 1960-ban megszüntették a Budapest és a Szeged közötti járatot. 1963. szeptember 24-én a BudapestKairó járat lett az első, Európán kívüli magyar repülőgépjárat. Ugyanebben az évben a belföldi járatok nagy része megszűnt, mivel a Malév leselejtezte a Li–2-es típust és az Iljusin Il–14-es típus üzemeltetésére a vidéki, füves repülőterek nagyrésze nem volt alkalmas. 1966. február 11-én repülte át az első Malév gép, egy Iljusin Il–18-as az Egyenlítőt egy kormánydelegáció utazása során. 1979 végére a Ferihegyi repülőtér és a Malév utasforgalma is elérte az egymillió főt.

 
Tu–154B2-es, a ferihegyi emlékparkban

1968. december 22-én megérkezik a Malévhez az első sugárhajtású repülőgép, a szovjet Tupoljev Tu–134-es. 1989 előtt kizárólag szovjet repülőgépeket működtettek, sokáig csak a szomszéd országokba. Az 1968-ban a Szovjetuniótól vásárolt sugárhajtású Tu–134 repülőgépek távolabbi országok elérését is lehetővé tették (az első Tu–134-es HA–LBA lajstromjellel 1968 végén érkezett.) A Malév 1988. november 18-án megkezdte a szovjet géppark cseréjét bérelt Boeing gépekre. Az első – HA–LEC lajstromjelű – Boeing 737–200-as volt, 1988 novemberében. 1993. május 10-én megérkezik az első nagygép, a Boeing 767–200ER, mely a HA–LHA lajstromjelet kapta.

Még 1992. november 12-én az Alitalia olasz légitársaság és a Simest olasz bank tőkeemeléssel 35% részesedést szerez a MALÉV részvényeiből, de 1997 decemberében az Alitalia MALÉV részvényeit a magyar bankok visszavásárolták.

1995 decemberében érkezett az első holland Fokker 70-es típusú repülőgép, mellyel elkezdődött a Tu–134-es típus leváltása. Az utolsó Tu–154-est 2001-ben vonták ki a forgalomból. A légitársaság 2003. február 7-én kezdte meg a régi Boeingek felváltását az új Boeing 737 NG (NG: Next Generation) repülőgépekkel, melyek a mai flotta gerincét alkotják

 

A Malév a 2007-es nyári menetrendi időszakban átlagosan heti 470, naponta 60-70 járatot üzemeltet. A nemzeti légitársaság ebben az időszakban 34 ország 54 városába közlekedtet járatokat, a partner légitársaságok által üzemeltetett code-share járatokkal együtt ez a szám: 42 ország és 76 város. Központi reptere a Ferihegyi repülőtér, de 2005 nyarától időszakosan már a Sármellék nemzetközi repülőtérről is üzemeltet járatokat Stuttgartba, illetve a 2006 nyarától kezdve Berlin-Tegel is felkerült a charter menetrendbe. Ezenkívül a Debreceni nemzetközi repülőtérről is évek óta indít több célállomásra charter járatokat.

A Malév 2006. november 22-én hivatalos meghívást kapott a oneworld szövetségbe (melynek tagjai például a Finnair és a British Airways), majd 2007. április elejétől a oneworld teljes jogú tagja lett.(Megjegyzendő azonban, hogy ezt megelőzően a SkyTeam szövetség felé érdeklődött a légitársaság a ČSA-Czech Airlines cseh társaságon keresztül, melyet végül nem követett szövetségi tagság.) A törzsutasok számára a vállalat a Duna Club nevű programot működteti.

Az AEA 2007-es felmérése szerint a Malév Európában a harmadik legpontosabb légitársaság volt 84,8%-kal. (Az eredmények szerint az első helyezett a cseh CSA, a második pedig a belga Brussels Airlines.)

 

 
Ferihegy 2A, a MALÉV egykori bázisa

 

 

A Malév code-share megállapodást kötött az alábbi légitársaságokkal:

 

A Malév a 2003-ban megkezdett programján belül lecserélte klasszikus Boeing 737-esekből álló gépparkját az új generációs (NG) 737-es repülőgépekre. Mára a Malév a világ egyik legfiatalabb flottájával rendelkezik.Az első Boeing B767-300ER 2007 tavaszán érkezett meg a KLM-Royal Dutch flottájából, mely addig a PH-BZM lajstromot viselte, de megérkezése után HA-LHC lajstrommal kezdte meg szolgálatát a Malév flottájában.2008 és 2009 között az összes 767-est kivonta a Malév a flottájából. A Malév rövidtávú járatain is ideiglenesen szűkíti gépparkját, melyeket jelenleg Fokker 70-esekkel és CRJ-200-asokkal teljesít. A CRJ-200-asok sorsa eladásra ítéltetett a vezetőség által, melyekből egyet már el is adtak Szudánba, ahol egy ottani olajcég dolgozóit fogja szállítani. További 2 CRJ eladásáról már megállapodtak a dániai Cimber Air-rel. Ezen gépek helyettesítésére a Malév a közeljövőben Q 400-as turbóprop gépeket fog forgalomba állítani. Jelengleg 1 cjr és 5 Fokkerel rendelkezik a Malév.

Típus Darabszám Utasférőhelyek Lajstromjel Megjegyzések
Boeing 737-600NG 6 102 HA-LOD, - LOE, -LOF, -LOG, -LOJ, -LON  
Boeing 737-700NG 7 119 HA-LOA, -LOB, -LOI, -LOL, -LOP, -LOR, -LOS  
Boeing 737-800NG 2 168 HA-LOK, -LOU a téli időszakra távozik a flottából
3 180 HA-LOC, -LOH, -LOM a téli időszakra távozik a flottából
Bombardier CRJ200 1 50 HA-LNA távozik a flottából
Bombardier Dash 8 4 78 HA-LQA  
Fokker 70 5 72 HA-LMA, -LMB, -LMC, -LME, -LMF távozik a flottából

 

 

  • 1961. augusztus 6-án a Malév Douglas DC-3 típusú repülőgépe (HA-TSA) városnéző-sétajárat közben dugóhúzóba kerül és Zuglóban az Erzsébet királyné és Lumumba (Róna) utca kereszteződésébe zuhan. Huszonhárom fő utas, négy fő személyzet és három járókelő hal meg. Az eset után Budapesten leállították a sétarepüléseket. (A szemtanúk szerint a 3 "járókelő" valójában három kisgyerek volt, akik az egyik ház udvarán játszottak. A Róna u. 224 falán emléktáblát helyeztek el.)
  • 1962. november 23-án a Párizs melletti Le Bourget repülőtér megközelítésekor a Malév egyik Iljusin Il–18 típusú repülőgépe (HA-MOD) Roissy-en-France falu közelében átesés miatt lezuhan, a nyolc fős személyzet és a tizenhárom utas meghal.
  • 1971. augusztus 28-án az egyik Iljusin Il–18V típusú repülőgép (HA-MOC) Koppenhága közelében a tengerbe zuhan, csak hárman élik túl a szerencsétlenséget. A gép pilótája Szentgyörgyi Dezső volt, a második világháború legeredményesebb magyar ásza.
  • 1971. szeptember 16-án az egyik Tupoljev Tu–134A típusú repülőgép (HA-LBD) Kijev/Boriszpol (ma: Boriszpil) mellett katasztrófát szenved, 41 utas és a személyzet életét veszti.
  • 1975. január 15-én Ferihegyen lezuhan a Malév egyik Iljusin Il–18-as repülőgépe (HA-MOH). A gép kilenc fős személyzete életét veszti.
  • 1975. szeptember 30.Bejrút partjai előtt lezuhant a Malév 240-es járata (egy Tupoljev Tu–154) (HA-LCI) a fedélzetén 50 utassal és 10 fős személyzettel. (Egyes információk szerint a gépet lelőtték; roncsai a mai napig is a tengerben nyugszanak.) [1]
  • 1977. szeptember 21. – a Malév egyik Tupoljev Tu–134 típusú repülőgépe (HA-LBC) Bukarest/Urziceni leszállás közben katasztrófát szenved, a nyolctagú személyzet, valamint 24 utas az életét veszti.
  • 1981. október 21. – az egyik Tupoljev Tu–154B típusú repülőgép (HA-LCF) a prágai repülőtéren leszállás közben kettétört.
  • 2000. július 4. – A Malév egyik Tupoljev Tu-154 típusú repülőgépe (HA-LCR) behúzott futóval ért földet Theszaloníki, Görögország repterén. A személyzet hibás megközelítés miatt időzavarba került, így elmaradt az ellenőrzőlista befejezése (check-list) és a futónyitás. Az átstartolást rádió figyelmeztetésre kezdték meg. A gép így is közel 400 métert csúszott a pályán, de még nem lépett működésbe az ún. harszálló rendszer, amely egyébként ilyenkor leállítja a hajtóműveket is. A sérült gép második leszállási kisérlete a fékszárnyak sérülése ellenére sikeres volt. [2] Személyi sérülés nem történt, de a repülőgépben kb. 2 millió $ kár keletkezett, így a gépet a Malév a theszaloníki repülőtérnek ajándékozta; azon a helyi reptéri tűzoltóság gyakorlatozik.
  • 2006. január 6. - A Malév 671-es járata (egy Boeing 737-600) landolás után az pálya elhagyásakor lecsúszott a vizes gurulósávról, majd egy füves területen állt meg. A gépen tartózkodó utasokat biztonságosan leszállították. Senki sem sérült meg, a gép is sértetlen maradt.

 

Lásd még Oneworld légiszövetség

 

 
A Malév első turbólégcsavaros Bombardier Q400-as repülőgépe a HA-LQA
 
Canadair Jet 200 Ferihegyen

 

 

Tolnai Klári – Simon Eszter: A levegőből élünk, Bp., Gondolat, 1971
Cserhalmi Imre: Ki fog repülni?, Bp., Kossuth, 1986
ISBN 963-09-2890-6